H e x 2 0 0 9

هیچم و بر هیچ می پیچم

ایموبلایزر چیست؟

سیستم ایمولایزر یا بهتر بگیم سوییچ کد دار اینه که ماشین شما تنها با سوییچی که کدش رو بشناسه روشن می شه!


این کلید با داشتن یک چیپ الکترونیکی کد خاصی رو داره !

با کپی از کلید خودرو نمی تونید ماشین رو روشن کنید چون اون کلید اون کدی که برای ماشین شناخته شده است رو نداره و باید با دیاگ اون کلید (کد کلید) برای سیستم شناخته بشه که هنگام تحویل ماشین یک کارتی همراه اون هست که کد اصلی برای شناسوندن کلید توی اونه!


منم تازگی یه سمند سال ایمولایزر دار خریدم که با در آوردن قسمت دزدگیر از کلید ماشین روشن نشد و چراغ اخطار سوییچ در کیلومتر شمار چشمک زد!


سیستمهای ضد سرقت کلا در 3 دسته تقسیم بندی میشن :


1 - سیستم قفل مرکزی درها

2 - سیستمهای آلارم دهنده ( دزدگیر )

3 - سیستمهای Immoblizer الکتریکی و الکترونیکی کد دار .




1 . قفل مرکزی :


این سیستم طرز کار ساده ای داره . با قفل شدن یکی از دربها بقیه رو قفل می کنه و بالعکس .

نیروی این کار معمولا از طریق یه موتور الکتریکی تامین میشه که سیگنالهای مورد نیاز برای فعال یا غیر فعال سازی سیستم از طریق کنترل از راه دور یا کنتاکتهای داخل قفل درب فرستاده میشه ( برای مواقعی که برق خودرو قطع شده ) .

این سیستم دیگه بتنهایی کاربرد آنچنانی نداره و معمولا بصورت ترکیب با سیستم دزدگیر یا ایموبلایزر بکار میره .



2 . دزدگیر :


این سیستم درصورت عبور گربه از روی خودرو آژیر میکشه و همسایه ها رو زاورا کرده ، انواع فحشها رو برای صاحبش به ارمغان میاره !! به این شکل کار میکنه که واحد کنترل مرکزی ( که در بعضی موارد با ecu یکپارچه هست ) سیگنالهای ارسالی از یکسری سنسور را کنترل می کنه و در صورت تحریک این سنسورها ، یکسری واکنش از پیش تعیین شده نشون میده مثل فعال کردن آژیر و فلاشر و در مدلهلی پیشرفته تر ارسال سیگنال هشدار به ریموت کنترل .

سنسورهایی که در این سیستم بکار میره معمولا شامل سنسورهاس التراسونیک ( حساس به حرکت ) ، سنسورهای ضربه ، سویچ لای درب و در مدلهای پیشرفته تر سنسورهای فشار هوا ( حساس به تغییرات ناگهانی فشار هوای داخل خودرو در اثر باز کردن دربها ) و سنسورهای محافظت از سرقت چرخها میشه .

در این سیستم با فشار کلید قفل بر روی ریموت کنترل ، واحد مرکزی سنسورها رو تحت نظر می گیره و همزمان برق سویچ استارت رو قطع می کنه و در صورت تحریک شدن هر کدام از سنسورها ، دستگاه برای مدت زمان از پیش تعیین شده ای آلارم میده و بعد خفه میشه .

حساسیت هرکدام از سنسورها هم قابل تنظیمه . 

ترکیب این سیستم با قفل مرکزی امنیت خوبی رو بوجود میاره اما کامل نیست .



3 . ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی :


خوب همونطور که از اسمش پیداست عملکرد هر قسمتی از اتومبیل که باعث حرکت خودرو میشه رو از کار میندازه ! و برخلاف قبلی خبری از سنسور و آلارم نیست .

نواحی حفاظت شده عبارتند از :

- موتور استارت

- سیستم سوخت رسانی

- سیستم جرقه


وقتی که خودرو بوسیله ریموت قفل میشه ، یکسری رله مدارهای الکترونیکی که به منظور عملکرد خودرو بکار میرن رو از مدار خارج می کنن .با این کار عملا موتور دیگه روشن نمیشه و کارهایی مثل هل دادن و اتصال کوتاه پایه های سویچ و غیره کاملا بی تاثیره !

در سیستم ایموبلایزر الکترونیکی یک سیگنال کد دار برای بلوکه کردن یا آزاد کردن مدارات راه انداز سیستم از ریموت به واحد مرکزی فرستاده میشه و این سیگنالها توسط الگوریتمهای سیستم دیکد میشه .

برای غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر 2 چیز مورد نیازه :

1 - سویچ از لحاظ فیزیکی با سویچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشه

2 - کدی که ریموت می فرسته با کد ذخیره شده در واحد مرکزی یکسان باشه .


غیر فعال شدن سیستم ایموبلایزر زمانی اتفاق می افته که یک اتصال القایی بین سویچ و سیستم برقرار بشه و در صورتی که هرکدام از موارد فوق محقق نشه خودرو بکار نمی افته .

در بعضی سیستمهای پیشرفته تر ، این کد امنیتی بعد از هربار فقل و باز شدن سیستم عوض شده و با ریموت سینک میشه . 

لازم به ذکره که از همین سیگنال کد دار برای سیستم قفل مرکزی استفاده میشه و در واقع قفل مرکزی تحت کنترل ایموبلایزر در میاد

+ نوشته شده در  شنبه 1388/10/05ساعت 0:6 AM  توسط Mr.Hex  |